Programy wychowania przedszkolnego
W Przedszkolu „Ziarenko” korzystamy z dwóch programów wychowania przedszkolnego, które są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez Ministra Edukacji Narodowej i nastawione są na twórcze działania dziecka oraz zdobywanie wiedzy.
• „Przedszkole zabawianki. Jak po sznurku” Alicji Guły • „Nasze przedszkole” M. Kwaśniewskiej i W. Żaba-Żabińskiej
Programy te są zgodne z naszymi celami i zawierają najnowsze tendencje edukacyjne.
Pierwszy wybrany przez nas program wychowania przedszkolnego „Przedszkolne zabawianki. Jak po sznurku…” Alicji Guły oparty jest na edukacji wspierającej rozwój każdego dziecka. Kładzie nacisk na takie właściwości rozwojowe jak: zdolność obserwacji, pamięć, koncentracja, ciekawość, wyobraźnia, poznawanie zjawisk, potrzeba wyjaśniania, twórcza postawa wobec świata, satysfakcja i radość z rozwiązania problemów, indywidualny styl myślenia i działania. Zakłada, że jakość rozwoju dziecka uzależnia od jego doświadczeń w okresie przedszkolnym. Program ten podkreśla indywidualność każdego dziecka. Zakłada, że właściwą osobą, która towarzyszy dziecku w odkrywaniu świata i własnych wartości, jest nauczyciel akceptujący dziecko, kierujący się w swoim postępowaniu miłością i dobrocią, prawdomówny, szanujący jego godność osobistą, niepowtarzalność, będący dla dziecka autorytetem w wielu dziedzinach, szczególnie zaś w moralnym.
Drugim realizowanym programem wychowania przedszkolnego jest „ Nasze przedszkole” autorstwa M. Kwaśniewskiej i W. Żaba-Żabińskiej, który zakłada wspomaganie rozwoju dziecka poprzez podejmowanie działań edukacyjnych opartych na czynnym spostrzeganiu przez dziecko, interpretowaniu i przekształcaniu otaczającej rzeczywistości. Treści programowe skoncentrowane są wokół aktywności: społecznej, językowej, poznawczej, artystycznej, ruchowej i zdrowotnej. Ważne jest by pozwalać dziecku na rozwój zgodnie z jego indywidualnym tempem, potrzebami, rodzajem inteligencji oraz wyzwalaniem postawy twórczej. Program kładzie nacisk na współpracę różnych środowisk w wychowaniu małego dziecka, szczególnie rodzinnego, co daje dużą szansę na sukces rozumiany jako przygotowanie dziecka do radzenia sobie w życiu i budowania satysfakcjonujących związków z ludźmi. Program ten umożliwia przygotowanie dziecka do osiągnięcia gotowości szkolnej i sukcesu w realizacji obowiązku szkolnego.
W swojej pracy korzystamy także z innych metod i programów.
|
|