Program „Optymistyczne Przedszkole”
Pakiet edukacyjny „Optymistyczne Przedszkole” autorstwa Ireny Dzierzgowskiej i Mireli Nawrot jest materiałem opartym na psychologicznych, pedagogicznych i filozoficznych podstawach pracy z dzieckiem przedszkolnym. Adresowany jest przede wszystkim do dzieci przedszkolnych. Z uwagi jednak na to, iż przedszkole współczesne jest instytucja trójpodmiotową, którą tworzą dzieci, ich rodzice oraz personel przedszkola spektrum odbiorców jest zdecydowanie szersze.
Pakiet w swoich założeniach uwzględnia najnowsze standardy unijne i jest podejściem innowacyjnym. W wyniku jego realizacji tworzymy każdemu dziecku optymalne warunki rozwojowe i przyjazne środowisko wspomagające rozwój dziecka i wspierające je w drodze do sukcesu w miarę jego możliwości.
Wiek przedszkolny to niezwykle istotny okres w rozwoju dziecka. Jego przebieg ma decydujące znaczenie dla kolejnych lat życia. Na tym etapie dziecko jest szczególnie podatne na bodźce i wpływy otoczenia. Autorki pakietu „ Optymistyczne Przedszkole” wiele uwagi i miejsca poświęcają czynnikom determinującym intensywny w tym czasie rozwój fizyczny, psychiczny, społeczny i emocjonalny. Wyraźnie akcentują konieczność diagnozowania potrzeb i oczekiwań dziecka oraz projektowania twórczych okazji edukacyjnych pozwalających dziecku przeżywać, przyswajać, odkrywać i działać. Takie możliwości maja również realizujące materiały edukacyjne nauczycielki i wspierający to przedsięwzięcie rodzice.
Irena Dzierzgowska i Mirela Nawrot tworzą szanse nauczycielowi, wspomagającemu rozwój dziecka, wykorzystać bogatą gamę twórczych sytuacji oraz alternatywnych metod wspierania dziecka w drodze do sukcesu. Poprzez włączenie do ścisłej współpracy rodziców „budują” ujednolicony system oddziaływań wychowawczych pozwalający wzmacniać poczucie wartości dziecka, wpływać na poczucie jego sprawstwa, uczyć rozpoznawania i kontrolowania jego emocji. Są to niezmiernie ważne obszary warunkujące sukcesy szkolne dziecka i odpowiedzialne za wspieranie procesu socjalizacji, personalizacji, a także enkulturacji dziecka przedszkolnego.
PRZEDSZKOLE RODZINNE ZIARENKO jako OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE to wyjątkowe miejsce:
- diagnozujące inteligencję dzieci
- jest urządzone w sposób, który wspiera różnorodne zainteresowania
- dostrzega sukcesy każdego dziecka, wzmacnia je i omawia z rodzicami
- umiejętnie ocenia osiągnięcia dzieci
- dba o stały rozwój personelu
Pragniemy kształcić OPTYMISTYCZNYCH PRZEDSZKOLAKÓW, których charakteryzuje:
- optymizm, radość, życzliwość
- odwaga i samodzielność, chęć ciągłego uczenia się,
rozwijania swoich zainteresowań i talentów,
- umiejętność swobodnego wyrażania próśb i oczekiwań;
- kreatywność i fantazja,
- odróżnianie dobra od zła, empatia, przyjazne nastawienie
do koleżanek i kolegów,
- umiejętność dostrzegania własnych sukcesów i porażek,
- wiara we własne możliwości,
- współpraca z koleżankami i kolegami, a nie ciągła rywalizacja.
Optymizmu można się nauczyć, wystarczy tylko chęć i zapał. Allan Loy Mc Ginnis powiedział: „Optymiści lepiej się uczą, są zdrowsi, więcej zarabiają, zakładają długotrwałe i szczęśliwe małżeństwa, utrzymują więź ze swymi dziećmi, a nawet dłużej żyją”, natomiast Clare Booth Luce: „Nie ma w życiu beznadziejnych sytuacji, są tylko ludzie, którzy stali się bezradni wobec nich.”
Radość z życia i uśmiech na twarzy to owoce optymizmu, który pragniemy w każdym dziecku, Rodzicu i nas samych zaszczepić.
|
 |