Jabłkowy tydzień
Tematem przewodnim pierwszego październikowego tygodnia Niezapominajek były… jabłka. Najpierw dotykaliśmy, wąchaliśmy, oglądaliśmy jabłka i opisywaliśmy nasze odczucia. Niezapominajki poznały dokładny rozwój jabłka (od nasionka do dojrzałego owocu, który spada z jabłoni). Poznały również budowę owocu jabłka: wiedzą, co to skórka, miąższ, komora nasienna, nasiona, szypułka, kielich. Dzieci miały okazję dowiedzieć się, co można zrobić z jabłkiem (czynności): zerwać, zebrać, umyć, pokroić, ugotować, usmażyć, ususzyć, obrać, itd. Na podstawie kart ukazujących dane czynności i korzystając z ruchliwości dzieci, Niezapominajki poznały pojęcie czasownika, który odpowiada na pytanie „co robi? ”. Bardzo chętnie dzieci odpowiadały na pytanie czasownikowe, podczas gdy inne demonstrowały przeróżne czynności. Kiedy już porozmawialiśmy o czynnościach związanych z jabłkami, rozpoczęliśmy wielkie dyskusje, co też powstanie po takich działaniach, czyli: szarlotka (jabłecznik), jabłko pieczone, suszone, surowe, ocet winny, kompot, dżem jabłkowy, itd.
Mieliśmy okazję poznać również jabłko ostatnim ze zmysłów, czyli smakiem i degustowaliśmy jabłka różnych odmian i również dzieliliśmy się naszymi odczuciami – jedne jabłka były słodziutkie, inne kwaśne, a jeszcze inne jak cytryna. Razem ze smakiem zmieniał się też zapach jabłka, wygląd skórki i miąższu.
Poznaliśmy również przysłowia i związki frazeologiczne związane z jabłkiem:
- Niedaleko pada jabłko od jabłoni;
- Jabłko niezgody;
- Jabłko Adama;
- Złote jabłko;
- Jabłko zatrute – królewna Śnieżka;
- Jak dwie połówki jabłka;
- Jabłko Newtona;
- Zbić kogoś na kwaśne jabłko;
- One apple a day keeps doctor away;
- Jakie jabłko, taka skórka, jaka matka, taka córka;
- Gdy przyjdzie święty Antoni, znać jabłuszko na jabłoni;
- Złote jabłko – atrybut władzy królewskiej.