Jak dbać o Zie­mię – zaję­cia o tema­tyce eko­lo­gicz­nej w Fasol­kach

 

Dzień Ziemi przy­pa­da­jący na środę 22 kwiet­nia był dobrą oka­zją do przy­bli­że­nia dzie­ciom tema­tyki dba­nia o nasze śro­do­wi­sko. Rozmowy roz­po­czę­li­śmy od zagadki doty­ko­wej. W trzech pojem­nikach ukryte zostały różne rodzaje grun­tów (zie­mia, żwir, pia­sek). Ochot­nicy doty­kali ich zawar­tość, pró­bu­jąc odgad­nąć, co się w nich znaj­duje. Następ­nie wyko­na­li­śmy doświad­cze­nie ilu­stru­jące prze­krój gleby. Na dnie naczy­nia ukła­da­li­śmy war­stwę żwiru, pia­sku, a następ­nie ziemi. Na pod­sta­wie wier­sza „Jak dbać o Zie­mię” K. Gaw­lik roz­ma­wia­li­śmy o spo­so­bach dba­nia o śro­do­wi­sko: segre­go­wa­nie śmieci, gasze­nie świa­tła, zakrę­ca­nie wody, jazda rowe­rem, auto­bu­sem zamiast samo­cho­dem. Uczy­li­śmy się w jaki spo­sób, można segre­go­wać śmieci. Dzieci dowie­działy się, że są pojem­niki w róż­nych kolo­rach: czer­wony-metal, żółty-pla­stik, nie­bie­ski-papier, zie­lony-kolo­rowe szkło, biały-jasne szkło. Wybra­li­śmy się na spa­cer w poszu­ki­wa­niu kolo­ro­wych kon­te­ne­rów, udało nam się zna­leźć pojem­nik zie­lono-biały na szkło. Ponie­waż uzbie­rało nam się cał­kiem sporo śmieci przy­nie­sio­nych przez dzieci, posta­no­wi­li­śmy dać im dru­gie życie. Pow­stały wozy stra­żac­kie, pająki, robot, słoń, myszka.